Τρίτη 28 Απριλίου 2009

Α1 Ανδρών : η προσέλευση του κόσμου στα γήπεδα !



Μια πολύ ωραία και χρήσιμη ανάλυση για την προσέλευση του κόσμου στα γήπεδα παρουσίασε το www.basketblog.gr . Αναλυτικά :

Σημασία δεν έχει να παραθέτεις αριθμούς. Σημασία έχει να μπορείς να τους ερμηνεύσεις, να μάθεις μέσα από αυτούς. Πληροφορηθήκαμε (όπως όλοι) τα στοιχεία που επισήμως έδωσε στη δημοσιότητα ο ΕΣΑΚΕ, αλλά θελήσαμε να τα αναλύσουμε, αντί να τα αντιγράψουμε. Κάναμε ένα βήμα παραπάνω και βγάλαμε… λαγό. Χρειάστηκε, βεβαίως, να μαζέψουμε τα στοιχεία της τελευταίας τριετίας, να κάνουμε συγκρίσεις, αλλά και να εξηγήσουμε τα… ανεξήγητα. Προσέξτε τον τίτλο: Το μπάσκετ πουλάει τρελά, αν και κάποιοι πουλάνε... τρέλα!

Ο παρακάτω πίνακας έχει τα εισιτήρια των τριών τελευταίων ετών. Θα δείτε κάποια νούμερα σε παρένθεση. Είναι η σειρά των πρώτων πέντε ομάδων ανά σεζόν, έτσι ώστε να μπορείτε με μια ματιά να δείτε τις αυξομειώσεις.

Ομάδα 2008-'09 2007-'08 2006-'07 ΣΥΝΟΛΟ
Ολυμπιακός 50.808 31.932 (3) 24.718 (4) 107.458
Παναθηναϊκός 40.598 56.685 (1) 30.620 (1) 127.903
ΠΑΟΚ 36.932 32.509 (2) 25.085 (3) 94.526
Άρης 36.893 22.120 (5) 28.705 (2) 87.718
Κολοσσός 20.193 12.131

-

32.324
Ολύμπια Λ. 14.581 10.513 15.096 40.190
Καβάλα 14.166

-

-

14.166
Τρίκαλα 10.074

-

-

10.074
ΑΕΛ 8.579 7.961 4.664 21.204
Μαρούσι 6.714 5.138 4.931 16.783
Πανιώνιος 5.944 6.565 6.492 19.001
Πανελλήνιος 5.608 4.735 6.535 16.878
ΑΕΚ 5.603 10.979 5.004 21.586
Αιγάλεω 3.299 3.923 2.999 10.221
Ολυμπιάδα

-

13.968 10.891 24.859
Μακεδονικός

-

-

4.062 4.062
Απόλλων Π.

-

25.558 (4)

-

25.558
Ρέθυμνο

-

-

4.390 4.390
ΚΕΚΛΕΙΣΜΕΝΩΝ

12

9

11

22

ΣΥΝΟΛΟ

259.992 244.717 174.192 678.901
Μ.Ο. ανά ματς 9.999,63 9.412,19 6.699,69 26.111,51

Το πρώτο συμπέρασμα είναι πως μιλάμε για μια αύξηση της τάξης του 16%.
● Πρωταθλητής στα εισιτήρια είναι ο Ολυμπιακός. Όχι παράλογο, αφού πολλοί πίστεψαν πως φέτος ήρθε η στιγμή της ανάκαμψης.
● Ο "αιώνιος" αντίπαλος, Παναθηναϊκός, αν και σάρωσε τα πάντα το 2007, πήρε νταμπλ πέρυσι, παρουσίασε πτώση. Όχι παράλογο, αφού πολλοί πίστεψαν στον πολυμετοχικό ποδοσφαιρικό και... μεταφέρθηκαν.

● Υπήρξε άνοδος για τον ΠΑΟΚ. Όχι παράλογο, αφού το ξεκίνημα της χρονιάς ήταν εξαιρετικά ελπιδοφόρο και οι μεταγραφές εντυπωσιακές.
● Υπήρξε άνοδος για τον Άρη. Όχι παράλογο, αφού οι "κίτρινοι" διαθέτουν το πιο σταθερό και συνεπές μπασκετικό κοινό.

● Η Ολύμπια επανήλθε σε παλιά καλά επίπεδα, ενώ και η ΑΕΛ είχε άνοδο. Κρίμα που οι προσδοκίες των Λαρισαίων δεν επαληθεύτηκαν. Ένα ιδιαίτερο στοιχείο είναι πως αν μπορούσε κανείς να αθροίσει τα εισιτήρια τους, έφτιαχνε την πέμπτη ομάδα της Ελλάδας!
● Ο Κολοσσός, σε μια ονειρεμένη χρονιά είχε άνοδο στα εισιτήρια. Όχι παράλογο, αφού η ομάδα έκανε εξαιρετικές κινήσεις και στη συνέχεια εξαιρετικές εμφανίσεις.

● Μικρή άνοδο είχε το Μαρούσι, μεγαλύτερη από αυτή του Πανελληνίου, αλλά αμφότεροι δεν…
● Μικρή πτώση, στην -έτσι κι αλλιώς- περιορισμένη παρουσία των φιλάθλων του είχε ο Πανιώνιος. Καλύτερα να έπαιζε στην Αρτάκης...

Σε καμιά περίπτωση αυτές οι ομάδες που συνεχίζουν στα πλέι οφ, που έχουν χτιστεί με πολλά χρήματα, δεν φτάνουν στα νούμερα των επαρχιακών ομάδων!

● Ισχυρή πτώση για την ΑΕΚ, που είχε μείωση πάνω από 40% στα εισιτήρια, ελέω γηπέδου Σπόρτιγκ και τιμωριών. Εννέα (9) πάρτι λιγότερα για την ΑΕΚ, με τους αριθμούς να μην λένε και την αλήθεια μια και στο κλειστό του Σπόρτιγκ δεν έπεφτε καρφίτσα, αλλά ο μέσος όρος είναι 622 εισιτήρια (για τα εννέα παιχνίδια).

Καβάλα και Τρίκαλα εκτός από την εξαιρετική (εξ αποτελέσματος) χρονιά, έφεραν και πάλι τον κόσμο στο γήπεδο. Όπως παραδοσιακά κάνουν οι ομάδες της περιφέρειας.
● Πτώση για το Αιγάλεω που παίζει και σε μικρό (ακατάλληλο) γήπεδο. Βεβαίως, κι εδώ οι αριθμοί δεν λένε την αλήθεια, όμως το Αιγάλεω πλησίασε σε νούμερα το Ρέθυμνο, τη μοναδική επαρχιακή ομάδα χωρίς πολλά εισιτήρια.

Στο πίνακα που ακολουθεί παραθέτουμε τους μέσους όρους των ομάδων, συγκρινόμενους με τον αριθμό των φιλάθλων που χωράνε τα γήπεδα.

Ομάδα Αγ. Κεκλεισμένων Μ.Ο. Γήπεδο
Ολυμπιακός 11

2

4.618 11.154
Παναθηναϊκός 11

2

3.690 18.900
ΠΑΟΚ 11

2

3.357 8.500
Άρης 11

-

2.838 5.138
Κολοσσός 13

-

1.553

1.242
Ολύμπια Λ. 13

-

1.121 4.000
Καβάλα 13

-

1090

1.700
Τρίκαλα 13

-

775

2.000
ΑΕΛ 13

-

660 3.395
Μαρούσι 13

-

516 1.350
Πανιώνιος 12

1

495 5.000
Πανελλήνιος 13

-

431 1.200
ΑΕΚ 9

4

622 1.862
Αιγάλεω 12

1

275 1.200

Η ομάδα της Ρόδου (είχε τη μεγαλύτερη αύξηση, μαζί με τον Άρη, ξεπερνώντας το 66%, ακολουθούμενη από τον Ολυμπιακό με 59% και το Μαρούσι με 30%) φαίνεται πως... έκανε αύξηση θέσεων στο γήπεδο της, αφού τα εισιτήρια είναι περισσότερα από τη χωρητικότητα! Η Καβάλα είχε μεγάλη πληρότητα, η ΑΕΚ μάλλον δεν έκοβε όλα τα εισιτήρια και το Μαρούσι ήταν συμπαθητικό από προσέλευση κόσμου.

Άξιον απορίας τα σχεδόν γεμάτα γήπεδα σε Αιγάλεω (sold out είχανε δηλώσει νομίζω) και Πανελλήνιο, αν τα συγκρίνει κανείς με τους μέσους όρους προσέλευσης. Πώς γίνεται άλλο να βλέπουμε, άλλο να διαβάζουμε;
Η συνολική αντίληψη είναι πως το μπάσκετ ανεβαίνει! Ο μέσος όρος εισιτηρίων αυξάνεται σταθερά. Χρειάζεται, όμως, μια σειρά από μέτρα για να σταθεροποιηθεί η άνοδος, για να αυξηθεί το μπασκετικό κοινό.

Τα γήπεδα
Πρώτα και πάνω απ' όλα η πολιτεία θα πρέπει να δώσει γήπεδα σύγχρονα στις ομάδες. Γήπεδα με πάρκινγκ, με ανέσεις, με τουαλέτες, προσβάσιμα στους ανθρώπους με κινητικούς περιορισμούς. Γήπεδα σαν της Ξάνθης και όχι "στρούγκες" σαν αυτές των Πατησίων, του Αιγάλεω, της Ρόδου, της Καβάλας).
"Οι μεγάλες ομάδες (και όσες παίζουν στην Α1 πρέπει να είναι δυνάμει μεγάλες) θέλουν μεγάλα γήπεδα" είχε πει ως προπονητής ο Γιάννης Ιωαννίδης. Ας το υλοποιήσει και ως Υφυπουργός Αθλητισμού.

Τα εισιτήρια
Οι ΚΑΕ οφείλουν να επαναπροσαρμόσουν τις τιμές των εισιτηρίων, βάσει των διεθνών οικονομικών συγκυριών (κάτι που δεν έκανε η Ευρωλίγκα). Ειδικότερα στα διαρκείας απαιτείται νέος σχεδιασμός.

Τα τμήματα μάρκετινγκ
Πρέπει πρώτα να λειτουργήσουν, γιατί στις περισσότερες ΚΑΕ είναι ή ανύπαρκτα, ή υποτυπώδη και στη συνέχεια να λειτουργήσουν με τέτοιο τρόπο ώστε να κάνουν ελκυστικές τις ομάδες. Χρειάζεται καλύτερη επικοινωνιακή πολιτική, πιο "γεμάτο" πρόγραμμα, τρόποι προσέγγισης των νέων, άνοιγμα στον κόσμο, κτλ.

Οι ώρες
Θα πρέπει να γίνει σοβαρή μελέτη για τις ώρες των αγώνων. Το μεσημεριανό έπιασε (και σε τηλεθέαση, και σε προσέλευση), άρα έχουμε ήδη ένα σημείο αναφοράς. Να αναζητήσουμε κι άλλα, να πειραματιστούμε. Το σημαντικότερο να αποφύγουμε τις χρονικές συμπτώσεις με τα ματς του ποδοσφαίρου, ώστε να αποφύγουν οι φίλαθλοι τα διλήμματα.

Το μπάσκετ
Όλα τα άλλα έχουν την αξία τους, αλλά πρωτίστως μετρά τί κάνουν στο παρκέ οι ομάδες. Οι μεταγραφές, η ποιότητα του παιχνιδιού, η προηγούμενη σεζόν (αποτελεί μπούσουλα για την επόμενη). Ο κόσμος ξέρει και ανάλογα είτε επιβραβεύει, είτε τιμωρεί.

Γιατί χαίρεται ο... κόσμος;

Συμπέρασμα: Πάμε καλά, αν και απέχουμε παρασάγγας από τις προηγμένες μπασκετικά χώρες. Η ACB στην Ισπανία έχει 6.387 εισιτήρια μέσο όρο ανά παιχνίδι (!), η Lega στην Ιταλία 3.740, η ProA στη Γαλλία 3.503, η Bundesliga στη Γερμανία 3.469, η LEB Gold στην Ισπανία 2.944 και η Superleague στη Ρωσία 2.276 εισιτήρια.

Βεβαίως, η αναφορά στην Α2 Ισπανίας, όπου συμμετέχουν και Αμερικάνοι παίκτες, θα έπρεπε να μας κάνει να επανατοποθετήσουμε τις σκέψεις μας για τη δική μας Α1, αλλά το καλό είναι πως ποτέ δεν είχαμε ανάλογα στατιστικά στοιχεία από την ΕΟΚ, οπότε έχει… μηδενιστεί (έτσι κι αλλιώς) το κοντέρ.

Για την ιστορία στην περίοδο 2007-'08 το ΝΒΑ είχε 17.394 εισιτήρια (μιλώντας πάντα για μέσο όρο) και πούλησε περί των 21 εκατομμυρίων εισιτηρίων στο σύνολο, με 30 ομάδες σε ΗΠΑ και Καναδά.
Η Ισπανική λίγκα είχε 2.000.000 εισιτήρια στο σύνολο, "επίδοση" που την κατατάσσει πρώτη λίγκα παγκοσμίως (εκτός ΝΒΑ), πάνω από Αυστραλία, Φιλιππίνες (έστω και οριακά) κτλ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: